Wat moet je nu met een serie over een spons die onder de zeespiegel in een ananas woont en in een snackbar werkt? Slikken die striptekenaars soms LSD ofzo?
Uit de review van Spongebob Squarepants.

Finding Neverland
Finding Neverland

Van de verhalen over Peter Pan zijn talloze films en zelfs toneelstukken gemaakt, maar Finding Neverland kiest een unieke invalshoek: dit is het verhaal van de auteur, J.M. Barrie, en hoe die man Peter Pan heeft bedacht.

Het verhaal begint in Londen, aan het begin van de vorige eeuw. James Barrie, gespeeld door Johnny Depp, is een succesvol schrijver hoewel zijn meest recente toneelstuk helaas een flop is geworden. Zijn huwelijk is ook niet meer wat het geweest is en daarom zit Barrie in het park dan in zijn tuin.
Daar ontmoet hij vier jongens die aan het spelen zijn, onder toezicht van hun moeder Sylvia (Kate Winslett). Barrie raakt bevriend met het gezin, waar een man over de vloer erg welkom is omdat de vader inmiddels is overleden. De spelletjes van Michael, George, Peter en Jack vormen de inspiratie voor de Lost Boys en hun leider Peter Pan.

Natuurlijk zijn er ook problemen: zo is Barrie getrouwd en in het Engeland van 1904 kun je dan niet zomaar bij andere dames over de vloer komen. Er wordt dus geroddeld, wat de sfeer bij Barrie thuis ook niet echt verbeterd. En dan blijkt ook nog dat Sylvia een heel eng hoestje heeft, plus een nog veel engere moeder die Barrie het liefst de deur uit zou kijken omdat haar dochter op deze manier natuurlijk nooit aan een man komt.

Johnny Depp als Britse schrijver is even wennen. Hij heeft er weer een nieuw accentje voor geleerd, maar na aan kwartiertje was ik er aan gewend. Van Kate Winslett zal ik wel nooit een fan worden, maar dat ligt aan mij. Het castingbureau heeft vier broodmagere, spierwitte jochies gevonden om de zoontjes te spelen, al kon ik drie van de vier nauwelijks uit elkaar houden. Het kleinste jochie heeft zo zijn eigen problemen: hij neemt het leven veel te serieus en moet dan ook het meest wennen aan die vreemde man die steeds langskomt om cowboytje te spelen.

De verhalen over Peter Pan zijn dus erg geliefd en persoonlijk vind ik de film Hook (met Dustin Hoffman en Robin Williams)geweldig. Je zou zeggen dat wat achtergrondinformatie dan een leuke aanvulling vormt, maar dat valt helaas tegen. De film heeft zeker wat vrolijke en charmante momenten, maar uiteindelijk weet je nog niet welke gedachtensprong nu eindelijk leidde tot Neverland of Tinkerbell. Deze film heeft ook geen Wendy, toch niet het minst belangrijke karakter uit de boeken. Maar het ergste, of in elk geval het raarste is wel dat we met geen woord horen over de réden dat Barrie zo jong van hart is gebleven: zijn oudere broer overleed namelijk toen James zelf zes jaar was en vanaf dat moment probeerde hij zijn moeder te 'troosten' door zoveel mogelijk op die broer te gaan lijken. Daarom bleef zelfs de volwassen James in veel opzichten een jochie, snapt u wel? En tenzij ik een paar seconden in slaap ben gevallen, wat goed mogelijk is, wordt dit in de film met geen woord genoemd. Kortom, de makers hadden duidelijk geen enkele belangstelling voor hun hoofdpersoon, maar ze wilden gewoon wat leuke plaatjes laten zien. Wij moeten het daarom voornamelijk doen met de repetities van het toneelstuk, want dat is de versie waarin Barrie het verhaal voor het eerst presenteerde.

Wat resteert is het verhaal van een man die een slecht huwelijk ontvlucht door krijgertje te gaan spelen, met wat 'moeder hoest toch niet zo erg' drama erbij. Mijn vermaak is het niet, eerlijk gezegd. Het slot weet trouwens wel te ontroeren, al was ik bijna voortijdig weggegaan. Ik kreeg namelijk erg veel zin om Hook nog eens te huren.