Maarten Wansink, niet zozeer komiek alswel acteur, speelt ook een politieman maar hij doet in de hele film niets anders dan achter Erik van Sauers aanlopen. Hij heeft geen regel tekst! Maar hij loopt wel erg naturel, dat moet gezegd.
Uit de review van Baby Blue.

Amazones
Amazones

Een onverwachte verrassing op de valreep van 2004 en dat nog wel met drie actrices waarvan ik de hoop dat ze ooit nog iets leuks zouden doen al lang had opgegeven, dat is Amazones.

Monique van de Ven, Georgina Verbaan, Susan Visser en Monic Hendrickx spelen vier Bredaase vrouwen uit een arm milieu, als dat geen pleonasme is.
Visser, die twaalf jaar geleden mijn hart stal door haar rol van slungelige seksbom in de Vlaamse Pot, is de gescheiden bijstandsmoeder Lot. Zij is de meest timide van het viertal, maar haar geldproblemen zijn ook het grootst: haar zoontje loopt rond op oude gympen waar de zool van los zit en een kapotte wasmachine is letterlijk een ramp voor haar (al zou ik denken dat, als er een stad in Nederland is waar je nog wasserettes kunt vinden, het wel Breda moet zijn). Monique van de Ven is een oudere weduwe, die het goede leven gewend is maar van haar man helaas alleen maar schulden heeft gerfd. Toch is ze ontembaar optimistisch en weet ze zich met die houding zelfs staande te houden als lerares, hoewel ze dat ruim 25 jaar niet meer heeft gedaan.
Verbaan is Reneetje, het tienermoedertje met de dakloze vader die contacten heeft in verkeerde kringen en Sam (Hendrickx) heeft een aardige maar werkloze Marokkaan op de bank zitten, die na verloop van tijd heel benieuwd is wat zijn vrouw allemaal uitspookt als ze van huis is.
De mannelijke hoofdrol is voor Theo Maassen. Hij speelt Achilles, een rechercheur die belast is met het onderzoek naar een serie overvallen in de regio, maar ook de alleenstaande vader is van een klasgenoot van Lot's zoontje. (Dat zoontje is niet zijn achilleshiel, zoals je misschien zou vermoeden. Het is dan ook een tamelijk idote naam. Ik snap niet dat Theo dat pikt.)
Alle vijf leveren ze goed werk, waarbij het ook wel eens leuk is om een Nederlandse film te zien die zich in een uithoek van het land afspeelt in plaats van Amsterdam of Rotterdam. Bredaas klinkt ook zo lekker dom!

Dit is niet zozeer een komedie die het van taalgrappen of slagroomtaarten moet hebben, maar van het even simpele als briljante uitgangspunt dat vier huisvrouwen die normaal gesproken geen vlieg kwaad zouden doen (Renee uitgezonderd...) een brutale roofoverval voorbereiden en uitvoeren. Daar vertel ik verder ook niet teveel over want het script is keurig en geloofwaardig opgebouwd dus laat ik u dat liever zelf bekijken. Daarnaast wordt het leuk gespeeld, is de finale misschien niet op het niveau van Oceans Eleven maar toch onderhoudend en blijf je tot het laatste moment gokken hoe het af gaat lopen. Duidelijker kan ik niet zijn. We maken al niet zoveel goede films in Nederland dus laten we er van genieten als we de kans hebben!

Score: 8,5/10